2014. május 30., péntek

Kate Jacobs - Péntek esti kötőklub

most egy kicsit még nem a könyvvel foglalkozok.. nem tudom eldönteni, hogy az olvasmányaim tereltek egy bizonyos útra és járatják a gondolataimat ott, ahol járnak, vagy pedig a gondolataim tereltek az utóbbi olvasmányaimhoz.. talán nem is lényeges..
az azonban fontos, hogy úgy érzem (jó, jó.. de ez annyira kifejező..): az univerzum megszólított (hihi.. mondtam..)
és feltekertem a fonalat a kezemre, tanulmányoztam a kiválasztott mintaleírást, felelevenítettem a régi tudást (és egy sor új dolgot is tanultam), majd tényleg létrehoztam valami csodás dolgot.. (most már nem is csak egyet..)
ez azért érdekes, mert az utóbbi olvasmányaim (túl azon, hogy a fő téma a szerelem, a barátság, a házasság, a betegség vagy akár a halál) olyan erős, elhivatott és határozott nőkről szóltak, akik megvalósították (akár lisztből és vajból, akár fonalból kötött) álmaikat..
és én is megvilágosodtam: igen, nekem is van egy (ó, dehogy csak egy.. de ez most mellékvágány..) álmom..
fonalakkal, kötéssel és kötő nőkkel szeretnék foglalkozni..
szóval, elindultam egy fonallal kijelölt úton.. meglátjuk.. remélem, meglátjátok..

akkor a könyv! napjainkban, egy amerikai városban vagyunk, helyszínünk egy fonalbolt.. főszereplőink pedig elsősorban a bolt tulajdonosa, egy egyedülálló anya, aki 12 éves lányát egyedül neveli, s aki üzletét a semmiből hozta létre és fejlesztette odáig, hogy ma kényelmes megélhetést biztosít nekik.. és még néhány nő.. a fonalboltos édesanyja.. nagyanyja.. egy szintén egyedülálló nő, aki a negyvenes évei elején tudatosan gyereket vállal egyedül, mert bár társat nem talált - nem is nagyon keresett - azért a babáról nem akar lemondani.. egy fiatal nő, aki férjhez ment orvos barátjához, aki egy másik városban rezidenskedik, s akik elveszítettek egy alig megfogant babát és a távkapcsolat sem az igazi.. egy idős, nagymamakorú nő, aki már eltemette férjét, gyerekei és unokái tőle messze élnek, ideje nagy részét lányaként szeretett fonalboltos főhősünkkel és annak lányával tölti.. egy másik fiatal lány, aki a fonalboltot csak ugródeszkának használja, valójában remekmívű táskákat készít, s azokkal igyekszik betörni a piacra.. aztán egy régi barátnő, aki "csak" egy gazdag férfi felesége lett, szemben a gimnáziumi álmaival, s aki a történet idején épp válik.. hogy mi a közös bennük? hát, kötnek.. mindenki, ahogy tud, de kötnek.. és még mi? mindenki küzd a saját nehézségeivel, az élet dolgai mindegyikükben nyomot hagy..
aztán persze, vannak az érintett férfiak.. Anita imádott, meghalt férje és jelenlegi udvarlója.. Darwin távol élő orvos férje.. Lucie gyermekének az apja, akivel nem szeretné megosztani az életét.. a 12 éves lány apja, aki a fonalboltos Georgia régi (és tulajdonképpen) egyetlen szerelme..
s ahogy halad a történet - ami tulajdonképpen a bolt és a kötőklub tagjainak mindennapjairól szól - kirajzolódik előttünk egy példa a gyönyörű, felemelő, minden  bajt megoldó női barátságról.. az önzetlen segítségnyújtásról a bajban (mert bizony Georgia megbetegszik és a könyv végére.. legnagyobb bánatomra meg is hal..)
és hát azt is beláthatjuk, hogy akár egyetlen tevékenység is (mondjuk a kötés..) mekkora tartást ad egy embernek..

mindig az szokott lenni, hogy 1-2 nap alatt felfalom a könyveket.. ezt szándékosan lassan olvastam.. szüneteket hagytam, hogy legyen időm együtt élni a fonalbolttal és a kötőklub tagjaival.. hogy egy kicsit én is részese legyek ennek a klassz dolognak..
nem is tudom, nincs végkövetkeztetés.. egyszerűen fantasztikus a könyv..

Nincsenek megjegyzések:

Magamról

(micsoda butaság ez...)