2013. október 9., szerda

Lev Tolsztoj - Anna Karenina/A Világirodalom remekei sorozat

(nem szó szerinti) idézet Lev Tolsztoj Anna Kareninájából:

...ahhoz, hogy a házaséletben kezdeni lehessen valamit, a házastársak közt vagy teljes meghasonlásra vagy szerelmes egyetértésre van szükség. Ha a házastársak viszonya bizonytalan, sem így nincs, sem úgy, nem lehet semmihez kezdeni. Sok család éveken át ott marad a régi helyén, amelyiktől mind a két házastárs megcsömörlött, csak mert sem teljes meghasonlás, sem teljes egyetértés nincs köztük.
 ...Az ingerültségnek, amely elválasztotta őket, nem volt semmiféle külső oka, a kimagyarázkodási kísérletek nemhogy rendbe hozták, de növelték csak. (saját megjegyzésem a megértéshez: belső ingerültség volt ez, Annában az volt az alapja, hogy Vronszkij szerelme csökkent, Vronszkijban pedig a megbánás, hogy Anna kedvéért ilyen nehéz helyzetbe került, amelyet ő, ahelyett, hogy könnyítene rajta, nehezített.)
Egyikük sem mondta ki ingerültsége okát, egymás viselkedését azonban igazságtalannak tartották, s azon voltak, hogy ezt egymással minden ürügyön éreztessék.

így.. szóval, így..
(mindig, minden könyvben van olyan részlet, olyan gondolat, vagy gondolatébresztő egy-két sor, ami annyira eltalál engem.. a helyzetem.. az életem.. ez is olyan volt, na..)


egy nem tervezett könyvvásárlás eredményeként (találkoztam volt osztálytársaimmal a Corvin sétánynál, s ott, amíg várakoztam, találtam egy "bódés" könyvest, ahol az Európa Kiadó "A Világirodalom remekei" sorozat jó néhány kötete meg volt, potom pénzért.. jó, akkor néhányat megveszek.. mert bár ezeket pont olvastam már - régen - ám nincsenek meg a könyvek, valszeg könyvtárból kölcsönözve olvastam..) jutottam hozzá az Anna Kareninához..
ennek a "véletlen" vásárlásnak az lett az eredménye, hogy egyrészt egyből elkezdtem olvasni a fenti könyvet, másrészt nyomozni kezdtem a kiadó sorozata után.. mik jelentek meg, mikor.. milyen szerzők ezek... stb. mára gazdagabb lettem kb. 200 db könyvvel - a sorozat könyveivel - és egy könyvespolccal..
és igen, megállás nélkül olvasok...

azt hiszem, ha nem is vállalkozok "értékelésre" (ugyan, minek..), egy-két mondatot, egy-egy hangulatot jó lesz megörökíteni minden, ebből a sorozatból elolvasott könyvhöz..és most, hogy így mondom: nem csak ennek a sorozatnak a könyveiről, hanem tulajdonképpen minden olvasott és/vagy birtokolt könyvemről jó lenne néhány mondat.. hát, nosza!

Nincsenek megjegyzések:

Magamról

(micsoda butaság ez...)