2013. október 25., péntek

Firenzei éjszakák - XIX. századi kisregények

Heinrich Heine - Firenzei éjszakák
- fogalmam sincs hol vagyunk és mikor (illetve, ez így nem igaz, azért lehet tudni, de az írótól nem kapunk konkrét utalást, így értem..), sőt a szereplőkről sincs túl sok infó..
van egy hölgy, aki haldoklik, van egy férfi, aki a halálos ágya mellett őrködik, mesélget (és van a doki, meg talán még egy szolgáló, de ők lényegtelenek..) a mesélgetés kapcsán ismerkedünk meg néhány különös emberrel, egy vándor mutatványos társulattal, annak tagjaival, Laurence (táncos) kisasszonnyal..  és még azt is megtudjuk, hogy a mesélő férfi hogyan hallgat zenét (ebben a műben jelenik meg a világhíres "Paganini-vízió").. a hangokból eleven képek lesznek.. nagyon érdekes volt, bár kétségtelen, hogy nem tetszett.. abszurd..
      "Olyan felkavaró volt ez a jelenés, hogy be kellett fognom a fülem, el kellett takarnom a szemem, nehogy megbolonduljak." ..."Döbbenetes emlékek fogtak el, amikor táncolni kezdtem, megfeledkeztem magamról, mássá változtam, és gyötörtek ennek a más személynek a kínjai, titkai.. És ha a tánc végére értem, minden megint kialudt az emlékezetemben."

Charles Dickens - Karácsonyi ének
- igen, előbb láttam a filmet, mint ahogy olvastam volna ezt a kisregényt.. úgy hiszem, hogy az 1970, Albert Finney-s verziót láttam gyerekként (kiskamaszként) és nagyon nagy hatással volt rám.. tulképp ma is nagyon nagy hatással van rám.. a film is (amit azóta több változatban is láttam) és most, hogy elolvastam, a regény is.. Dickens nagyon jól ír.. szóval, ez nem volt meglepetés, tetszett!


Prosper Mérimée - Carmen
- ezt sajnos nem tudtam elolvasni, mert az a példány könyv, ami ebből a Firenzei éjszakákból hozzám jutott, hibásan van kötve.. a 144. oldal után mindjárt a 177. oldal következik (és sajnos sehol a könyvben nincs meg ez a hiányzó 33 oldal - néha van úgy, hogy csak rossz helyen, de meg van.. azonban ebben a könyvben sehol sincs meg..) pedig kíváncsi lettem volna.. igen, tudom, hogy később Bizé azonos című operájának ez az alapja.. és igen, tudom, hogy egy cigány lány és egy úr szerelméről szól.. de azért az eredeti kisregényt olvasni jó lett volna.. amennyit el tudtam belőle olvasni, tetszett.. később! később visszatérek rá (megszerzem..)
      "A cigányok története még ma is problematikus. Annyit ugyan tudunk, hogy a tizenötödik század eleje táján jelentkeztek először Európa keleti részén gyér csapatokban, de arról fogalmunk sincs, honnan és miért jöttek Európa. S ami még különösebb.... Maguk a cigányok sem őriztek meg semmilyen hagyományt az eredetükre vonatkozóan..."        

Gottfried Keller - A három tisztes fésűslegény
- hát ez annyira jó volt, ettől az írótól még semmit nem olvastam.. annyira jók voltak a legények és az az egy hölgy, akinek udvaroltak, a mesterük, akinek dolgoztak.. az egész.. ez is azzal a fajta finom humorral/gúnnyal van átitatva, amit én annyira értek és szeretek.. 


Ion Creangǎ - Fehér Szerecsen
- ez egy mese.. de milyen fordulatokkal.. milyen íve van.. és persze a sok nehézség után minden jóra fordul.. az jutott eszembe, amikor 11-12 évesen az Ezeregy éjszaka meséit olvastam a paplan alatt, elemlámpával.. szóval, igen.. ez számomra szép élmény volt

Lev Tolsztoj - Az ördög 
- számomra ez is abszurd kategória.. egy pusztán "egészségügyi", testi kapcsolatnak indult érzelem feldúl és elemészt egy egyébként kedvelhető embert.. ráadásul két verzióban fejezi be a kisregényt az író.. hát, frenetikus az emberi hülyeség.. tényleg..






Nincsenek megjegyzések:

Magamról

(micsoda butaság ez...)