2014. február 26., szerda

Bartos Erika könyvek

nekünk az alábbiak vannak meg, ezeket olvastam fel L-nek és ezeket lapozgatta szívesen akkor, amikor ovis kiscsoportos volt:
Irány az óvoda (Anna és Peti)
Irány az iskola (Anna, Peti és Gergő)
Családi fészek (Anna, Peti és Gergő)
Nagy család lettünk! (Anna, Peti és Gergő)
Süss fel nap!(Anna, Peti és Gergő)
Megmondalak (Anna, Peti és Gergő)
Százlábú (versek)
Zsákbamacska (versek)

húhh, mibe nyúltam!? tudom, tudom.. tudom, hogy népes ellentábor van.. és tudom, hogy vannak rajongók is.. és hogy én melyikhez tartozom? egyikhez sem..
az írónőt és könyveit az ovistársaival ismerte meg L és mondogatta nekem is.. az Irány az óvoda című könyv járt kézről kézre a csoportban (már nem tudom, ki hozta.. nem emlékszem..) engem, ugye, nem nagyon kell biztatni, ha könyvvásárlásról van szó.. rendben, megnézzük.. és belelapoztam/beleolvastam ebbe az Irány az óvoda címűbe.. és hát: nem voltam oda.. nem is vettem meg.. helyette (bár különösebben az sem nyűgözött le, ám nem akartam csalódást okozni L-nek) verses köteteket vettem, gondoltam, ezzel lezárhatjuk a témát.. és tényleg, a versek tetszettek L-nek, de továbbra is óhaj maradt a csoportban megismert könyv.. és akkor beadtam a derekam..és elkezdtem felolvasni L-nek a történeteket..

és rájöttem, hogy az adott pillanatban (mondom, kiscsopis ovis..) ha nem is használt, ártani sem ártott.. ugyanis az egyszerű nyelvezet, az igénytelen ám hétköznapi történésekről szóló elbeszélések közel állnak a gyerekekhez.. egy teljes család képe, egy lakható otthon, ötletes (már-már szuper) anya, kedves (már-már unalmas) apa, látogatott nagyszülők.. programok, elfoglaltságok.. ezek mind olyan ismerős/otthonos helyzetek, amikkel tud mit kezdeni egy gyerek.. és amelyek velünk is megtörténtek.. mi is voltunk orvosnál, mi is főzünk együtt, elmegyünk a nagyiékhoz.. és minden történet után elmeséltük a saját vonatkozó történetünket és így nagyon sok emléket idéztünk fel és nagyon jó volt hallani, ahogy L is "tud" mesélni.. értitek?
és a helyzet (gyerekirodalom kutatók és olvasáskutatók is alátámasztják ezt) az, hogy ilyen történetek hallgatása közben érez rá a gyerek (már amelyik, ugye..), hogy az olvasás nagyszerű.. azzal leképezhető a világ.. a már megismert és a még ismeretlen világ is.. kifejezhető az öröm, a bánat, a vágy, az álom, a fájdalom..minden..

(megjegyzés: én most nem azt mondtam, hogy a Bartos Erika könyvek az egyedüli könyvek, amelyek olvasásra hangolnak, hoppá! félre értés ne essék! csak azt mondom, hogy olyanok.. a sok egyéb olyan könyv mellett! )
és akkor innen lehet tovább lépni és "megfelelő" irodalmat olvasni neki és a keze ügyébe adni, amikor már önállóan tud/akar olvasni..

és a másik érdekes dolog, a könyvek illusztrációja, úgy általában is, de konkrétan a Bartos Erika könyveké is.. ez az illusztráció dolog veszélyesen érdekes terep..
a szépirodalmi, láttató írásokban nincs helyük (számomra).. mindenki úgy illusztrálja magának, ahogy kedve tartja..
az egyéb műfajú, hallató könyvekben sem hiányoznak (például nekem..), de ezekben elfér.. számos esetben megfigyeltem, hogy egy illusztrálatlan könyv képi világát pusztán a borító alapján "kerekítettem" ki.. szóval, manipulálva van a képzeletem, helló..
akkor hatványozottan izgalmas a helyzet a gyerekkönyvek illusztrálása terén.. egy bizonyos kor alatt természetesen nagyon is lényeges az illusztráció.. aztán egy bizonyos korban (mondjuk kiscsopis ovisként) már van "emberrajza" a gyerekeknek.. körülbelül pálcika és pókhas emberekből áll a világ.. igen.. ezért azt gondolom, hogy B.E. történetei mellé a gyerekek szemszögéből pontosan ez a szegényes, "vonalas" illusztráció illik, mert a gyerekek is így "látják" magukat és minket.. és akkor megint csak azt mondom, hogy innen kell indulni.. ebből lesz majd árnyékolt orr és kifejező szem és ezerszínű téli táj...
értitek? hogy tulajdonképpen úgy nem tetszenek ezek a könyvek, hogy mégis csak volt egy bizonyos (nagyon rövid! kevesebb, mint egy év!) időszak, amikor ezek a könyvek (a többi könyv mellett! és nem kizárólagosan) elmentek.. ennyi..

update: igen, az hozzátartozik az írónő és könyvei bemutatásához, hogy abban a bizonyos nagyon rövid időszakban mennyi könyve jelent meg.. mire olvasni kezdtük, azért már volt néhány kiadott, de utána is csak úgy "ömlöttek" az új könyvek.. hát.. van, akinek jól megy ez.. és van, akinek nem..

Nincsenek megjegyzések:

Magamról

(micsoda butaság ez...)